موقع الدار الآخرة الثلاثاء
2018-12-11
8:32 PM

أهلاً بك ضيف
RSS
File Catalog الرئيسيةالتسجيلدخول
قائمة الموقع
طريقة الدخول
فئة القسم
AKHLAK - ENGLISH [4]
AKHLAK - MALAY [1]
AKHLAK - BOSNAH [1]
عربة التسوق
عربة التسوق فارغة
بحث
تصويتنا
Rate my site
مجموع الردود: 8
أصدقاء الموقع
  • إنشاء موقع مجاني
  • منتدى الدعم والمساعدة
  • افضل 100 موقع
  • Facebook
  • Twitter
  • مقالات تقنية
  • إحصائية

    المتواجدون الآن: 1
    زوار: 1
    مستخدمين: 0
    الرئيسية » ملفات » AKHLAK AL-ISLAM » AKHLAK - ENGLISH

    سلسلة الأخلاق خُلُق الحلم Morals of (longanimity) Sheikh/Muhammed AbdulBaqe
    2014-07-15, 9:57 PM

    سلسلة الأخلاق خُلُق الحلم

    Morals of (longanimity)

    Sheikh/Muhammed AbdulBaqe

     

    سلسلة الأخلاق

    خُلُق الحلم

    Morals of (longanimity)  

     

    للشيخ الداعية البورسعيدي / محمد عبد الباقي

    من مسجد التوحيد – ببورسعيد – مصر

    رمضان 1434 هجريا-2013م

     

    Alborsaidy preacher Sheikh / Mohammed Abdul Baqi

    Of Tawhid Mosque - Port Said - Egypt

    Ramadan 1434 AH -2013 AD

                                

     

     

     

    إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ، ومن يضلل فلا هادي له ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا ً عبده ورسوله ، و بعد ....

     

    Praise be to Allah, we praise Him and seek His help and forgiveness and seek refuge with Allah from the evils of ourselves and from our bad deeds, who Allah guides not misleading him, and who Allah leads him astray he will not find the true a way,And I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner and I bear witness that Muhammad is His slave and Messenger,

     

     

    وما زال الحديث موصولا ً عن مكارم الأخلاق عن حسن الخلق

    And still connected to talk about morals for good manners

    ومعنا اليوم خلق كريم دعت إليه شريعتنا الغراء

    To day with us a blessing Mubarak ethics

    From our Islam

     

    ألا وهو خُلُق الحلم

    It is Morals of (longanimity)  

    والحلم خلق يدل على التؤدة

    (longanimity) is Morals its mean:

    The slowness   

    وعكسه الطيش والعجلة

     Its reverse of ( recklessness and hastiness )

    والله تبارك وتعالى وصف نفسه بالحلم

    Al-Helm is one of adjective of Allah

    وسمى نفسه الحليم

    Allah Named himself by : ( Al-Halim )

    ومن معاني الحليم في حق الله عز وجل

    The name of Allah ( Al-Halim ) mean:

    أي : الذي لا يعجل على العصاة

    Who is not hurry in punishment the disobedient

    وهو قادر على إهلاكهم وقت معصيتهم

    Allah can destruction them in the time of them make their sin

    ولكنه يترك عقوبتهم لعلهم يرجعون لعلهم يتوبون

     

    But Allah delay of penalty them perhaps they turn from sin

    فهو سبحانه وتعالى لا يعجل حتى على المشركين ولا على الكافرين

    Allah is not hurry in polytheist nor in unbeliever

     

    ولذلك قال النبي عليه الصلاة والسلام

    So, prophet Muhammed ( )said:

     

    ليس أحد أصبر على أذى سمعه من الله

     No one was patient in harm he hearing it like Allah

    إنهم يدعون له الولد

    Some People said: Allah have son

    وهو يرزقهم ويعافيهم

     And Allah still give them from his livelihood

    And from health

    ومع أن نسبت الولد إلى الله شرك

    spite of they said he have son ,that is polytheism

    ونسبت الولد لله كفر

    Who said Allah have a son is will be a disbeliever

    ومع ذلك لا يعجل عليهم

    But Allah with that sin he not hurry

    بل يمهلهم لعلهم يتوبون

    But Allah delay of penalty them perhaps they turn from sin

    وهو القائل سبحانه وتعالى

    لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ۘ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ وَإِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

    أَفَلَا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

     

    المائدة 73-74

    Allah said:

    ( 73 )   They have certainly disbelieved who say, "Allah is the third of three." And there is no god except one God. And if they do not desist from what they are saying, there will surely afflict the disbelievers among them a painful punishment.

     

    ( 74 )   So will they not repent to Allah and seek His forgiveness? And Allah is Forgiving and Merciful.

     

    Sura Al-Maaida

     

    فالله تعالى لا يعجل على العباد في هلاكهم

    Allah is not hurry in his slaves by destruction them

    مهما ارتكبوا من المعاصي والذنوب

    Whatever they mistaken from (disobedience and offense)

    وفي الحديث القدسي :

    كذبني ابن آدم وما كان له ذلك وشتمني ابن آدم

    وما كان له ذلك

    فإما تكذيبه إياي فقولهك لن يعيدني

    أي لن يعيده الله في الآخرة

    يقول الله عز وجل

    وليس أول الخلق بأهون عليا من إعادته

    وشتمني ابن آدم

    وأما شتمه إياي

    فقوله : اتخذ الله ولدا

    سبحانه

    فقوله اتخذ الله ولدا

    وأنا الواحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد

    ((عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ قَالَ اللَّهُ كَذَّبَنِي ابْنُ آدَمَ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، وَشَتَمَنِي وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، فَأَمَّا تَكْذِيبُهُ إِيَّاىَ فَقَوْلُهُ لَنْ يُعِيدَنِي كَمَا بَدَأَنِي، وَلَيْسَ أَوَّلُ الْخَلْقِ بِأَهْوَنَ عَلَىَّ مِنْ إِعَادَتِهِ، وَأَمَّا شَتْمُهُ إِيَّاىَ فَقَوْلُهُ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا، وَأَنَا الأَحَدُ الصَّمَدُ لَمْ أَلِدْ وَلَمْ أُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لِي كُفْأً أَحَدٌ ‏"‏‏.‏)))

     

    The Prophet () said, "Allah said: 'The son of Adam tells a lie against Me,, though he hasn't the right to do so. He abuses me though he hasn't the right to do so. As for his telling a lie against Me, it is his saying that I will not recreate him as I created him for the first time.(( mean: denial of resurrection)) In fact, the first creation was not easier for Me than new creation. As for his a Cursing Me, it is his saying that Allah has begotten children, while I am the One, the Self-Sufficient Master Whom all creatures need, I beget not, nor was I begotten, and there is none like unto Me."

     

    فهذا دليل على حلم الله عز وجل بمن كذبه

    It is a proof of the patience of Allah

    وأنكر البعث بعد الموت

    Denial of resurrection

    ودليل على حلم الله عز وجل بمن شتمه

    It is a proof of the patience of Allah upon

    Who cursing him  

     

    فنسب له الولد

    They said: Allah has begotten children

     

    ولذلك على العبد

    So, The slave must  

    أن يقتدي بهذا الخُلُق

    Mimicry from  this Morals

    أن يقتدي بصفة الله عز وجل

     Mimicry from  this Morals

    From Trait of Allah

    فيتخلق بها

    The slave must take it as Morals for him self  

    صفة الحلم

    It is Morals of (longanimity)  

     والنبي عليه الصلاة والسلام قال للأشج

    إن فيك لخصلتان يحبهم الله ورسوله

    الحلم والأناة

     

    حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ، مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلاَءِ الْهَمْدَانِيُّ حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ دِينَارٍ الشَّيْبَانِيُّ، عَنْ عُمَارَةَ الْعَبْدِيِّ، حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ، قَالَ كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ فَقَالَ ‏"‏ أَتَتْكُمْ وُفُودُ عَبْدِ الْقَيْسِ ‏"‏ ‏.‏ وَمَا يَرَى أَحَدٌ فَبَيْنَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ جَاءُوا فَنَزَلُوا فَأَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ وَبَقِيَ الأَشَجُّ الْعَصَرِيُّ فَجَاءَ بَعْدُ فَنَزَلَ مَنْزِلاً فَأَنَاخَ رَاحِلَتَهُ وَوَضَعَ ثِيَابَهُ جَانِبًا ثُمَّ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏"‏ يَا أَشَجُّ إِنَّ فِيكَ لَخَصْلَتَيْنِ يُحِبُّهُمَا اللَّهُ الْحِلْمَ وَالتُّؤَدَةَ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَشَىْءٌ جُبِلْتُ عَلَيْهِ أَمْ شَىْءٌ حَدَثَ لِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏"‏ بَلَ شَىْءٌ جُبِلْتَ عَلَيْهِ ‏"‏ ‏.‏

     

    Abu Sa’eed Al-Khudri said:

    “We were sitting with the Messenger of Allah () and he said: ‘The delegations of ‘Abdul-Qais have come to you,’ and no one had seen anyone. While we were like that, they came and alighted. They came to the Messenger of Allah () and Ashajj ‘Ansari was left behind. He came afterwards, and halted at the halting-place, made his she-camel kneel down, and changed of his traveling clothes, then he came to the Messenger of Allah (). The Messenger of Allah () said to him: ‘O Ashajj, you have two characteristics that Allah likes: Forbearance and Patience(Slow to anger).’ He said: ‘O Messenger of Allah, was I born with them or are they acquired?’ He said: ‘No, rather it is something that you were born with.’”

     

     

    والحلم في خلاف الغضب

    )longanimity( is contrary of (Anger)

    فإن رجلا قال يا رسول الله أوصني

    Man saidto prophet Muhammed:  

    قال لا تغضب

    قال : أوصني

    قال : لا تغضب

    قال : أوصني

    قال : لا تغضب

    وعن أبى هريرة رضي الله عنه أن رجلاً قال للنبى صلى الله عليه وسلم‏:‏ أوصنى قال‏:‏ “لا تغضب” فردد مراراً، قال‏:‏ “لا تغضب”‏.‏ ‏(‏‏(‏رواه البخارى‏)‏‏)‏‏.‏

    Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported:

    A man asked the Prophet () to give him advice, and he () said, "Do not get angry." The man repeated that several times and he () replied (every time), "Do not get angry."

     

    يقول راوي الحديث فتفكرت فإذا الغضب جماع الشر كله

    Narrator  of this Hadith said:

    I thought about this and I Found the Anger is the root of all evil

     

    ألا ترى إلى الرجل إذا غضب طلق زوجته

    You see if someone Anger he  Divorced his wife

    إذا غضب سب أخاه

    if someone Anger  he Cursing his brother

    إذا غضب قتل النفس التي حرم الله

     if someone Anger  he Killed The soul which Allah has forbidden

    فالغضب جماع الشر

    the Anger is the root of all evil

    والغضب قد يكون بالجوارح

    Anger   be by Body organs

    باللسان

    By Tongue

    بالقلب

    By Heart

     الكل يتأثر من الغضب

    Anger affects in the whole body

    فالجوارح تضرب وتجرح وتقتل

    By body he Hit and injured and killed

    باللسان تشتم وتسب وتلعن

    By Tongue he Cursing and insulting and cursed

     

    وتخرج ما عندك من البذاءات

    Output of what's inside of vulgarities

     

    وبالقلب يمتلأ غيظا على من أغضبك

    By Heart Filled with anger on the cause of who anger you

     

    فتحقد عليه وتحسده وتهتك ستره

    Here you (Bear any grudge against and the enviable and Expose his secrets)

     

    إن كان له ذنب ستره الله وأطلعك عليه

    If Allah veil his Sin but you know it from him

    يفشي سرك

    He Expose your secrets

    هذا كله يأتي من الغضب

    That All because angers

    لذلك النبي عليه الصلاة والسلام يوصيه مرارا وتكرارا

    لاتغضب .. لا تغضب .. لا تغضب

     

    For this reason prophet Muhammed ()replied (every time), "Do not get angry."

     

     

    لكن الغضب خِلقه في الإنسان

    But Allah Create anger in a man

    فلا تجد رجل لا يغضب

    You will not found any one not anger

     

     لكن إذا غضبت

    But if you angery

     فحكم العقل والدين

    Control anger by reason(or intellect ) and religion

    في هذا الغضب

    In this anger

    حكم العقل والدين

    Control anger by reason(or intellect ) and religion

     

     لا تغضب إلا لله

    Anger only for Allah

    إذا غضبت فقس أفعالك التي تفعل

    If you anger Control your actions

    إذا غضبت على كتاب الله وعلى سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم

    Upon Quran and Hadith ( Sunnah)

    النبي كان يغضب

    The prophet () was anger

     لكن إذا تمثلت الأحاديث الذي كان يغضب فيها النبي عليه الصلاة والسلام

    But if you sow why he() was anger in hadith

    كان لا يغضب إلا إذا انتهكت محارم الله

    He() anger only if tissues of Allah been violated

    الحديث

    وعن أنس رضي الله عنه قال‏:‏ جاء ثلاثة رهط إلى بيوت أزواج النبي صلى الله عليه وسلم، يسألون عن عبادة النبي صلى الله عليه وسلم، فلما أخبروا كأنهم تقالوها وقالوا‏:‏ أين نحن من النبي صلى الله عليه وسلم قد غفر الله له تقدم من ذنبه وما تأخر‏.‏ قال أحدهم‏:‏ أما أنا فأصلي الليل أبداً وقال الآخر‏:‏ وأنا أصوم الدهر أبداً ولا أفطر، وقال الآخر‏:‏ وأنا أعتزل النساء فلا أتزوج أبداً، فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم إليهم فقال‏:‏ ‏ "‏أنتم الذين قلتم كذا وكذا‏؟‏‏!‏ أما والله إني لأخشاكم لله وأتقاكم له لكني أصوم وأفطر، وأصلي وأرقد، وأتزوج النساء، فمن رغب عن سنتي فليس مني‏"‏ ‏(‏‏(‏متفق عليه‏)‏‏)‏ ‏.‏

     

    Anas (May Allah be pleased with him) reported:

    Three men came to the houses of the wives of the Prophet () to inquire about the worship of the Prophet (). When they were informed, they considered their worship insignificant and said: "Where are we in comparison with the Prophet () while Allah has forgiven his past sins and future sins". One of them said: "As for me, I shall offer Salat  ( prayer in Islam )all night long." Another said: "I shall observe Saum (fasting) continuously and shall not break it". Another said: "I shall abstain from women and shall never marry". The Prophet () came to them and said, "Are you the people who said such and such things? By Allah, I fear Allah more than you do, and I am most obedient and dutiful among you to Him, but still I observe fast and break it; perform Salat and sleep at night and take wives. So whoever turns away from my Sunnah does not belong to me".

    [Al-Bukhari and Muslim].

     

     

    جاء رهط فسمعوا أن النبي صلى الله عليه وآله وسلم  من صلاته كذا و من صيامه كذا

    Three men came to the houses of the wives of the Prophet () to inquire about the worship of the Prophet ().

    فكأنهم تقلوها

    they considered their worship insignificant

     

    فقال رجل فأما أنا فأصوم ولا أفطر

    One of them said: "I shall observe Saum (fasting) continuously and shall not break it"

    وقال آخر أما أنا فأقوم ولا أرقد

    Another said: "As for me, I shall offer Salat ( prayer in Islam )all night long."  

    all night long."  

    وقال الثالث أما أنا فلا أتزوج النساء

    Another said: "I shall abstain from women and shall never marry".

     

    فخرج النبي عليه الصلاة والسلام

    The Prophet () came to them and said,  

    غضبان

    He () Huffy

    لماذا لأنهم لا يريدون أن يتمثلوا بهديه

    Because them Do not want to Simulation his Sunnah

    والخير كل الخير في اتباع هديه

    And the good ,All good in his Sunnah

    فقال من الذين يقولون كذا وكذا

    He() said: Are you the people who said such and such things?

    أما والله إني لأخشاكم لله واتقاكم له

    By Allah, I fear Allah more than you do, and I am most obedient and dutiful among you to Him,

     

    أما أنا فأقوم وارقد

     perform Salat and sleep at night

    وأصوم وأفطر

    and still I observe fasting and break it;  

    وأتزوج النساء

    and take wives.

      

    فمن رغب عن سنتي فليس مني

    So whoever turns away from my Sunnah does not belong to me".
     

    وقال أيضا صلى الله عليه وسلم

    ما بال أقوام يتنزهون عن شيء

    أفعله

    حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، حَدَّثَنَا مُسْلِمٌ، عَنْ مَسْرُوقٍ، قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ ـ رَضِيَ الله عنها ـ صَنَعَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم شَيْئًا تَرَخَّصَ وَتَنَزَّهَ عَنْهُ قَوْمٌ، فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَحَمِدَ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ ‏ "‏ مَا بَالُ أَقْوَامٍ يَتَنَزَّهُونَ عَنِ الشَّىْءِ أَصْنَعُهُ، فَوَاللَّهِ إِنِّي أَعْلَمُهُمْ بِاللَّهِ، وَأَشَدُّهُمْ لَهُ خَشْيَةً ‏"‏‏.‏

     

    Narrated `Aisha:

    The Prophet () did something as it was allowed from the religious point of view but some people refrained from it. When the Prophet () heard of that, he, after glorifying and praising Allah, said, "Why do some people refrain from doing something which I do? By Allah, I know Allah more than they."

     

     

     

     هذا غضب لله

    It is the anger for Allah

     

    لذلك لما غار سعد

    So, when Saad was  

    فقال : أتعجبون من غيرة سعد

    فوالله لأني أغير من سعد والله أغير مني

     

    حَدَّثَنَا مُوسَى، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ، عَنْ وَرَّادٍ، كَاتِبِ الْمُغِيرَةِ عَنِ الْمُغِيرَةِ، قَالَ قَالَ سَعْدُ بْنُ عُبَادَةَ لَوْ رَأَيْتُ رَجُلاً مَعَ امْرَأَتِي لَضَرَبْتُهُ بِالسَّيْفِ غَيْرَ مُصْفَحٍ‏.‏ فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ ‏ "‏ أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ، لأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ، وَاللَّهُ أَغْيَرُ مِنِّي ‏"‏‏.‏

     

    Narrated Al-Mughira:

    Sa`d bin Ubada said, "If I found a man with my wife, I would kill him with the sharp side of my sword." When the Prophet () heard that he said, "Do you wonder at Sa`d's sense of ghira (self-respect) or (green with envy)? Verily, I have more sense of ghira than Sa`d, and Allah has more sense of ghira than I."

     

     

    فالغضب جبلة في الانسان

    Anger was create in  A man

    لكن عليه أن يضع هذا الغضب أمام كتاب الله وسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم

    But a man must control it by Quran And Sunnah

    فلا يمضى هذا الغضب إلا على الكتاب وعلى السنة الغضب

    He does not out of his anger but control it by  Quran  and Sunnah

    فلا يبطش ولا يقتل ولا يطلق زوجته

    Do not hit and do not kill and do not divorce his wife

    اضبط هذا الغضب بميزان الشرع

    Adjust this anger with the balance of law of Islam

    نسأل الله تبارك وتعالى أن يخلقنا بالحلم

    We ask Allah to give us Morals of (longanimity)  

     

    اللهم اغفر لنا ذنوبنا

    واسرافنا في أمرنا وثبت أقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين

    ( 147 )   And their words were not but that they said, "Our Lord, forgive us our sins and the excess [committed] in our affairs and plant firmly our feet and give us victory over the disbelieving people."

     

    وصلي اللهم وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين

    O Allah, peace and blessings and peace be upon the Prophet Muhammad and his family and companions

     

     

     

     

     

    الفئة: AKHLAK - ENGLISH | أضاف: المرابط
    مشاهده: 167 | تحميلات: 0 | الترتيب: 0.0/0
    مجموع التعليقات: 0
    الاسم *:
    Email *:
    كود *:
    Copyright MyCorp © 2018
    استضافة مجانية - uCoz